Tillgänglighetsredogörelse
AcadeMedia står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här sidan beskriver hur Varbergs Enskilda Gymnasieskola uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi är medvetna om att vi just nu inte lyckas uppfylla samtliga krav på tillgänglighet till digital offentlig service. Vi försöker lösa problemen och se till att du får den digitala service du har rätt till.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från Varbergs Enskilda Gymnasieskola, som inte är tillgängligt för dig och som är undantaget från lagens tillämpningsområden, kan du kontakta oss via e-post: tillganglighet@academedia.se.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du kontakta oss via e-post på tillganglighet@academedia.se eller meddela oss via formuläret, så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du anmäla det till DIGG.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Vårt mål är att uppnå minst grundläggande tillgänglighet enligt kriterierna i WCAG 2.1 på nivå AA. Följande brister har identifierats:
Innehåll som inte är text
- Vissa bilder saknar alternativtext eller har tomma alt-attribut (WCAG 1.1.1 A)
Information och relationer
- Vissa fält saknar beskrivande etiketter eller aria-label(WCAG 3.3.2 A, 4.1.2 A).
Kontrastfel
- Det förekommer för låg färgkontrast på vissa ställen av webbplatsen (WCAG 1.4.2 AA).
Tangentbordsnavigering & synligt fokus
- Fokusmarkering på länkar och knappar är svag, låg kontrast, fel tjocklek och inkonsekvent offset (WCAG 2.4.7 AA).
Knappar och länkar
- Knappar som endast ändrar färg vid hover/fokus (WCAG 1.4.1 A, 2.4.7 AA).
- Ikon-knappar utan kompletterande text eller tillgängligt namn (WCAG 1.1.1 A, 4.1.2 A).
Dokument
- Kvalitetsresultat-sidan länkar till två PDF:er. Minst en är en omfattande, layoutad rapport (36 sidor) och den andra är en 1-sidig export. Dessa är typiskt inte fullt tillgängliga utan explicit PDF-taggning.(WCAG 1.1.1, WCAG 1.3.1 och WCAG 1.3.2 A).
Formulär
- Det finns formulär-element, som exempelvis textfält, radioknappar och kryssrutor, som saknar beskrivande etiketter och fältgrupper. Detta förhindrar att de är tillgängliga och/eller beskrivande för skärmläsare eller andra hjälpmedel. (WCAG 1.3.1 och WCAG 4.1.2 A).
Sidan laddas om vid sökning
- Användning av sökfunktionen kan leda till förvirring och svårigheter med fokushantering för användare som navigerar med tangentbord, skärmläsare eller andra hjälpmedel. Omladdningen försvårar även hur förändringen av sidinnehållet förmedlas till användare med talsyntes.
Undantag för oskäligt betungande anpassning
AcadeMedia åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning av delar av AcadeMedias webbplatser enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på följande grunder:
AcadeMedia har inte resurser eller organisation för att utföra följande:
- Anpassa kartor för navigering med ett finger. Detta skulle innebära att vi behöver göra större teknisk anpassning av infogade kartor än vad vi har möjlighet till.
- Innehåll som hämtas via integrationer med tredje part.
Hur vi har testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning).
Redogörelsen uppdaterades den 15 augusti 2025.